Istraživački projekti Sveučilišta u Rijeci
Učiteljska uvjerenja kao odrednice samoregulacije i kreativnosti učenika u STEM području obrazovanja
Naziv projekta: Učiteljska uvjerenja kao odrednice samoregulacije i kreativnosti učenika u STEM području obrazovanja; šifra/broj projekta: uniri-drustv-18-209; doktorand; UNIRI projekti; Sveučilište u Rijeci (2019. – ) – voditelj projekta: Izv.prof.dr.sc. Darko Lončarić, Učiteljski fakultet u Rijeci (Web sjedište) Sa studija Logopedija: Valentina Martan
Sustav temeljen na znanju kao potpora učenju učenika s disleksijom
Naziv projekta: Sustav temeljen na znanju kao potpora učenju učenika s disleksijom; šifra/broj projekta: drustv-18-140; suradnik na projektu; UNIRI projekti; Sveučilište u Rijeci (2019. – ) – voditeljica projekta: izv.prof.dr.sc. Sanja Čandrlić, Odjel za informatiku, Sveučilište u Rijeci sa studija Logopedija: Valentina Martan
Socio-ekonomski čimbenici i obiteljsko čitalačko okruženje kao odrednice uspjeha u čitanju učenika 3. i 4. razreda osnovne škole
Naslov projekta: Socio-ekonomski čimbenici i obiteljsko čitalačko okruženje kao odrednice uspjeha u čitanju učenika 3. i 4. razreda osnovne škole / Socio-economic factors and home literacy environment as determinants of reading achievement of 3rd and 4th grade elementary school students, voditeljica projekta: doc. dr. sc. Valentina Martan, šifra projekta: uniri-mladi-drustv-23-44; UNIRI projekti mladih znanstvenika
Sažetak:
Čitanje je složena kognitivna i jezična aktivnost koja se temelji na akumulaciji iskustava kroz sustavno poučavanje i podršku u školskom i obiteljskom okruženju. Rezultati OECD i PISA istraživanja navode da jedan od pet učenika ima ozbiljnih teškoća u ovladavanju ovim vještinama, što je posebno vidljivo u početnom razdoblju školovanja. Obitelj i škola dio su mikrosustava koji u najvećoj mjeri neposredno utječe na djetetov razvoj i napredak. Budući da je ovladavanje čitanjem jedna od najvažnijih aktivnosti na početku obrazovanja, nameće se potreba istraživanja čimbenika koji utječu na postignuća učenika u ovoj vještini koja predstavlja temelj za uspješno učenje, akademsko i osobno napredovanje, kao i aktivno sudjelovanje u društvu. Ovo istraživanje obuhvaća nedovoljno istražene okolinske čimbenike povezane s usvajanjem čitanja. Namjera je istraživanja ispitati povezanost socio-ekonomskih čimbenika, obiteljskog čitalačkog okruženja i stavova roditelja prema čitanju s uspjehom učenika u zadacima čitanja. U istraživanju će sudjelovati učenici 3. i 4. razreda osnovne škole te njihovi roditelji. Planirana je primjena upitnika za roditelje koji obuhvaća informacije o socio-ekonomskom statusu i obilježjima obiteljskog čitalačkog okruženja, kao primjena zadataka čitanja za učenike. Prepoznavanjem okolinskih čimbenika koji mogu negativno djelovati na ovladavanje čitanjem mogu se izdvojiti skupine učenika koji su rizične za nastanak poremećaja čitanja i posljedično poremećaja učenja, kao i ponuditi preventivni programi usmjereni na poticanje ovladavanja čitanjem unutar škole i obitelji. Navedeno je u skladu sa zakonodavnim okvirom hrvatskog odgojno-obrazovnog sustava koji ističe nužnost identificiranja i izgradnje sustava podrške učenicima koji dolaze iz obitelji s nepovoljnim socio-ekonomskim uvjetima.